elenorsliv.blogg.se

Livet som trebarnsmamma till Billy samt enäggstvillingarna Bonnie och Bianca, som alla blev till genom IVF. Välkomna till oss!

Äggplock

Publicerad 2015-12-10 23:10:51 i Allmänt, IVF, längtan efter ett barn, syskonförsök2,

I måndags gjorde vi  äggplock, Lovade att jag skulle berätta lite mer om det.
 
Det är så lyxigt på Carl von linne' kliniken, där får man ett eget rum, och man fick en morgonrock och Bobby fick tofflor, nästan lite spa känsla. Äggplocket är det som gör mest ont men det är också det momentet jag tycker bäst om i denna karusell, förutom att bli gravid förstås. Samma dag är man förväntansfull, nervös och t.o.m lite lycklig. Det känns som det äntligen händer nått, att man är på väg.
Personalen är helt underbar. Sköterskan vi hade kom in och satt sig på sängkanten och tog sig verkligen tid att prata med oss. Hon satt en infart och gav mig Alvedon och lugnande. Sen fick vi komma in till "operationssalen"  där  ett rum är anslutet till salen, där embryologen sitter och kollar i microskåp och tar hand om äggen som kommer.
Jag fick lägga mig i den berömda stolen sköterskan sprutar in morfin och jag blir groggy på en gång. Bobby sa att jag låg och babblade hela tiden, men det var bättre den här gången än när vi gjorde Billy för då hade jag sagt till läkaren att jag skulle gå på studiebesök och titta på spermier och ägg med honom.
 
När dom gör äggplocket så gör det stundtals väldigt ont. Dom har en lång nål på ca 30 cm som sitter ihop med en slang, På spetsen finns en liten liten kamera så dom ser vad dom gör. Läkaren för upp den och punkterar äggblåsan och suger upp innehållet som sugs direkt till embryologen som ser om det finns något ägg i blåsan. Jag hade ganska många blåsor 30-40 styckena så det blev ju några stick. Sköterskan var duktigt och gav mig morfin när hon såg att jag hade ont.Embryologen ropade ut hela tiden hur många ägg hon hittat 4,8,9, det sista vi hörde innan vi gick ifrån salen var 11, så jag andades ut,sist fick vi ut 6 totalt och 2 blev befruktade.
 
Själva ingreppet tog väl ca 20 min. Jag blödde väldigt mycket efteråt. Jag har även blivit överstimulerad så hade mer vätska i buken.
 
Sen fick vi gå till vårt rum eller Bobby och sköterskan ledde mig sen bädda hon ner mig, la mig på sida och höjde huvudändan, Jag däcka på en gång. Det är inga vanliga sjukhusfiltar här häller utan fina vita lakan. Dom brukar vilja att man ska vara kvar ca 2 timmar efter, men Bobby hade krupit upp bakom mig och lagt sig och hållit om mig och somnat. Sköterskan hade varit så gullig och låtit oss sova, hon tyckte det såg så gulligt ut. Jag vaknade efter 3 timmar och var vrålhungrig, jag hade ju inte ätit sen 20.00 kvällen innan och nu var klockan över 15.30. På klinkern har dom så att alla som gör ett äggplock får jättefin frukost. Så Bobby hämta en bricka med te och nybakta frallor m.m. Sen kom sköterskan och berättade att vi fått ut 15 ägg och gav mig ett recept på extra hormonplåster som jag ska byta var tredje dag, det ska lugna ner min överstimulering.
Jag gick därifrån, lite öm, trött men nöjd.
 
Det mysiga rummet. Bobby skriver på att han godkänner att hans spermier får befrukta mina ägg.
 
 
 Före: Då var man pigg och fräsch och hade snygga strumpor. 
 
 
 Här har dom en skärm på väggen som är kopplat till microskåpet. Dom små små svarta prickarna är äggen. Är glad att Bobby tog kort på detta för hade inget minne att dom visa det för oss.
 
 Så här såg man vist ut efter, mindre fräsch. 

Kommentarer

Postat av: Susanne

Publicerad 2015-12-11 20:16:38

Lilla gumman❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela