elenorsliv.blogg.se

Livet som trebarnsmamma till Billy samt enäggstvillingarna Bonnie och Bianca, som alla blev till genom IVF. Välkomna till oss!

Tips tack

Publicerad 2016-10-24 21:51:55 i Allmänt, Billy, BonnieochBianca, vardag,

 

God kväll.
Ännu en helg har passerat och det var första helgen sen tjejerna kom som hela familjen var samlad hela helgen. Det firade vi med att vinterstäda trädgården och middag med goda vänner, sen bokade vi nästan en resa i vinter. På söndagen var vi på familjecrossfit och alla tyckte det var jättekul. Avsluta helgen med att äta god mat hos svärföräldrarna och Billy fick leka av sig med sina kusiner lite.

 Det var ju inte länge sen vi plocka fram allt, vart tog sommaren vägen? 
 
 Billy tog hand om tjejerna medan vi tittade på resor.

Jag är så fascinerad över det här med tiden, hur den upplevs olika. I veckan nu blir tjejerna 3 månader, fattar inte det känns ju som det max gått 3 dagar sen dem kom. Det är som att tiden accelererar så fort man får barn. När jag var gravid så var dom första 3 månaderna en evighet. Varje dag kröp fram, kan nog bero på att jag mådde så fruktansvärt illa och att oron för missfall fanns där hela tiden. Nu vill jag bromsa ner tiden lite, hinner inte riktigt med.

 Var ju inte längesen jag såg ut såhär.
 
 Vad dom växt på 3 månader. 

Vet att jag skriver mycket om dåliga nätter, men det är i den verkligheten jag lever. Men dom två senaste har varit KATASTROF! Inatt sov jag EN timme. Alla tre barnen var helt galna. Tjejerna har forfarande samma rytm som i magen, vaken på nätterna sover på dagarna. Jag har försökt med allt för att hålla dem vakna på dagen, prata, leka, klä av dem m.m men likt förbannat somnar dem och går inte att väcka förrän dem är hungriga. Snälla ge mig tips hur jag ska göra, hur ska jag få dem att vända tillbaka på dygnet. Bara inte att "passa på att vila när tjejerna gör det" för det funkar inte när man har ett barn till.

 Så här glad ska man inte vara mitt i natten, då ska man faktiskt sova. 
 Idag när jag skulle ta en promenad Klädde jag på dem men ingen vakande. 
 

Hej då från en sliten men lycklig mamma

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-24 22:15:01

Hej! Något som funkat här hemma hos oss är att lillasyster (7 mån) får gå in på storebros (2år) rum och leka med honom. Sen hon var 2 mån har vi alltid lagt henne på golvet i hans rum och så har hon fått titta omkring på alla olika färger och leksaker. På det sättet har hon hållt sig vaken en längre stund.

Svar: Det ska jag testa. Tack ❤️
Elenor Bodin

Postat av: Susanne

Publicerad 2016-10-24 22:15:47

Önskar jag hade något bra råd till dig❤️
Hoppas det vänder snart så ni får sova på natten!
Kraam

Svar: Tack, vi syns på fredag 😘
Elenor Bodin

Postat av: Mickan

Publicerad 2016-10-24 22:38:09

Tyvärr har jag inga bra tips. Somdu vet har Stella inte heller varit den typen som gillar att sova på nätterna. Det bästa råd jag kan ge är att ta hjälp. Finns det någon som kan sova hos er en natt och hjälpa till med tjejerna. Om inte du får sova snart så kommer inte du att orka vara den mamma du vill vara. Be näratående om hjälp. En natt med några timmars sömn hjälpte verkligen för mig. Eller varför inte en sovmorgon utan barn i sängen. En sån timme är värd typ 100 😉
Håller tummarna för att det blir bättre snart!
☝🏻️ Blev typ en hel novell 😂
Jag tänker dagligen- det blir bättre 😘

Svar: Tack inatt har jag tagit hjälp 🙏🏼😘
Elenor Bodin

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-25 10:55:10

Försök att hålla det mörkt om natten när de vaknar, prata inte med dem o vyssja. När du byter blöja, tänd inte mycket lampor utan håll det dämpat hela tiden. Ha så lite underhållning som möjligt så de blir uttråkade. Tvärtom under dagtid, mycket ljus, ljud o saker som händer. Funkade för oss iallafall. Lycka till!

Svar: Tack för tips. ❤️
Elenor Bodin

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-10-25 10:55:11

Försök att hålla det mörkt om natten när de vaknar, prata inte med dem o vyssja. När du byter blöja, tänd inte mycket lampor utan håll det dämpat hela tiden. Ha så lite underhållning som möjligt så de blir uttråkade. Tvärtom under dagtid, mycket ljus, ljud o saker som händer. Funkade för oss iallafall. Lycka till!

Postat av: Anna

Publicerad 2016-10-25 19:14:46

Då jag inte vet hur ni gör nu och vad ni testat med så kanske det redan är sånt ni testat....
Vi har gjort som kommentaren innan. Nattetid så säger jag inte ett ord om dom vaknar, inget alls, vaken ler eller gullar. Tänder en lampa i köket när jag blandar maten, den lampan ger sedan ett svagt sken in till sovrummet, har ingen annan lampa tänd. Ser vad jag gör men inte mer :) Sitter på sängkanten och ger flaska. Byter bara blöja om den känns full. Är det bara kiss så byter jag den när jag matat klart - byter då blöjan i vår säng där jag redan sitter. Om det är bajs så byter jag även den i sovrummet på skötbordet men då måste jag såklart tända en svag lampa för att se ordentligt vad jag gör. Men säger fortfarande inget alls utan byter under tystnad. Rapar pussar och lägger ner i sängen igen.
På dagen så har vi alltid radion eller tvn på. Jag pratar och pratar tycker jag, berättar hela tiden vad jag gör osv så dom hör även mänsklig röst. Tar en promenad på ca 1,5 timme och så länge dom är vakna så pratar jag med dom. När vi är hemma igen så ligger dom vid babygym eller på lekmattan eller sitter i sina sitters och tittar när jag fixar mat eller städar osv, försöker att prata mycket med dom då också så dom blir intresserade och inte tappar det och somnar. Dom är dock 6 månader och sover inte alls lite mycket dom gjorde när dom var 3 månader.
Samma rutin varje kväll som vi haft i flera månader, vid kl 17 sätter vi på musik, samma låtar varje dag, dom lärde sig snabbt att känna igen. När det är några låtar kvar så byter vi blöja och pyjamas. Sänker ner volymen och dämpar belysningen och matar. Sedan säger vi godnatt och lägger dom i sina sängar.
Herregud vad långt det blev men detta fungerar för oss.

Svar: Tack. Vilken tid lägger du dem? Mina somnar vid ca 20 sen vaknar dom vid 23 ochvöe vakna nästan hela natten. Smart med låtarna.
Elenor Bodin

Postat av: Anna

Publicerad 2016-10-26 07:43:38

Dom läggs i sina sängar strax innan kl 18.Vid kl 18 vill vi att dom sover. Vi gör morgon runt kl 6 och där emellan så äter Max 1-2 gånger runt och Maja 1 (ibland 2 gånger). Men dom du vet så kan vissa nätter vara en plåga!! Båda är så förkylda så i natt vid kl 2.30 satte jag Maja i babyskyddet och vaggade, så hon somnade om tillslut och vaknade strax innan kl 6.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela