elenorsliv.blogg.se

Livet som trebarnsmamma till Billy samt enäggstvillingarna Bonnie och Bianca, som alla blev till genom IVF. Välkomna till oss!

Den äldre generationen är grym!

Publicerad 2017-07-26 00:16:00 i Allmänt,

Under min uppväxt har jag alltid haft en nära relation till mina mor och farföräldrar. Farmor och farfar bodde 50 meter ifrån oss när jag växte upp och det var alltid dit man sprang när man var osams med mamma och pappa, då fick man nybakta bullar och mjölk. När vi var sjuka var vi ofta hos farmor och farfar, vi fick  ligga i deras soffa och dricka varm oboy. 

Mormor och morfar bodde ca 2,5 mil ifrån oss och där var vi väldigt ofta. Det var min fristad. Jag mådde alltid bra där och blev lugn. När jag var tonåring bodde jag där 1-2 gånger i veckan för att kunna koppla av lite. Min morfar är väldigt smart så han hjälpte mig med matten och andra läxor.

Jag har så mycket härliga barndomsminnen med mina mor och farföräldrar men det ska jag inte dra upp nu, utan nu ska jag hylla dom. Speciellt min farmor och mormor som har varit till extremt mycket hjälp de senaste året, eller 31 åren.

När jag var gravid blev jag väldigt dålig, jag var helt sängliggande i nästan 15 veckor och åkte in och ut på sjukhuset för att få dropp. Mitt i allt gick min farfar bort och det tog jag mycket hårt, jag hade precis hunnit berätta för honom att vi skulle få tvillingar. 

 Dem som hjälpte mig mest under den tiden var min sörjande farmor som hade förlorat sin livskamrat efter ca 60 år och min mormor som har MS. De städade, tvättade, tog hand om Billy, lagade mat och matlådor som vi kunde frysa in m.m 

 Jag har ganska svårt att be om hjälp, vill klara mig själv, men om någon erbjuder sig tackar jag inte nej för man orkar inte hur mycket som helst. 

 Sen tjejerna har kommit har farmor varit här 1 gång i veckan, ibland fler, och lagat mat och hjälpt till med barnen. Om jag skulle vara smart skulle jag passa på och vila då, men det är ju då jag har tid att göra  allt annat jag inte hinner i vanliga fall som att para ihop strumpor t.ex. Haha. 

 Min fantastiska mormor som jag aldrig hört klaga någon gång kommer hit ibland och sover några dagar och hjälper mig med allt. Hon måste ha ett sjätte sinne, twinsen är just nu i en tuff ålder, de är överallt, klättrar på allt och stoppar allt i munnen, och gnäller så fort dom ser mig, det är ju dubbelt upp, sen all extrakoll jag måste ha på Bianca plus Billy som ska aktiveras. Jag bara kände idag hur trött jag var, jag grät för allt, det är inte likt mig,  och just då ringde mormor och frågade om jag ville att hon skulle komma och sova här något nästa vecka och hjälpa till, OM jag ville, då grät jag en skvätt av tacksamhet när vi lagt på. 

Tänk er dom är 80 och 82 år gamla och finns alltid här för oss, gnäller aldrig. Vilken tur jag haft att jag fått växa upp med dessa två starka kvinnor som förebilder och vilken tur mina barn har som får lära sig av deras klokhet och visdom. 

 Billy med sin gammelfarmor
 
Billy med gammelfarfar som är så saknad. En stor sorg att han aldrig hann träffa Bonnie och Bianca.
 
 
 Billy och gammelmormor 
 
Gammelmorfar får leka häst.
 
Morfar Sven som Billy säger 
 
En stolt farmor Marianne 
 
Mormor Siv 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2017-07-26 06:33:06

Världens bästa mor- och farföräldrar❤️

Postat av: Helena

Publicerad 2017-07-26 06:33:07

Världens bästa mor- och farföräldrar❤️

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela